Οι Τράπεζες της Χρονιάς . Οι νικητές του Bank of the Year 2010
Αν τα περσινά βραβεία είχαν να κάνουν με το πόσο καλά οι τράπεζες μπορούσαν να κρατήσουν σταθερή πορεία εν μέσω τρικυμίας, ο 11ο φετινός διαγωνισμός Bank of The Year του The Banker αποκάλυψε τη υψηλότερη από ποτέ ποιότητα υποψηφιοτήτων.
Παγκόσμιος νικητής και νικητής Ασίας: Standard Chartered
Ο νικητής του φετινού διαγωνισμού Bank Of the Year θεωρεί σπίτι του τις αναδυόμενες και υψηλής ανάπτυξης αγορές. Όταν αυτή η τράπεζα λέει ότι «θέλει να κινηθεί προς δυσμάς» σημαίνει ότι θέλει να κινηθεί δυτικά στο κινέζικο έδαφος, έχοντας τη Σαγκάη στην πλάτη της και όχι να κατευθυνθεί προς τις ώριμες και αργοκίνητες αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ.
«Καμαρώνουμε ότι είμαστε η καλύτερη διεθνής τράπεζα στον κόσμο δείχνοντας τον δρόμο στην Ασία, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή- μέρη του κόσμου όπου αναπτύσσονται ραγδαία, που τα γνωρίζουμε καλά και που έχουμε τις ρίζες μας εκεί», λέει ο CEO της Standard Chartered, Peter Sands. «Αν και η κρίση επηρέασε τις αγορές όπου δραστηριοποιούμαστε, κατέδειξε επίσης και την αντοχή τους- ειδικά στην Ασία».
Λίγες τράπεζες είναι σε θέση να επιδείξουν μια τόσο ωραία εικόνα όσο αυτή. Μέσα σε μια από τις πιο ταραγμένες περιόδους της τραπεζικής ιστορίας κατάφερε να προοδεύσει, να εξελιχθεί και να ωριμάσει εμφανίζοντας προ φόρων κέρδη κάθε χρόνο. Το 2009 ανακοίνωσε την έβδομη κατά σειρά χρονιά εσόδων και κερδών ρεκόρ.
Εξάλλου, με το 70% των εσόδων της να προέρχονται από 14 αγορές- κλειδιά της Ασίας (συμπεριλαμβανομένων και των αγορών υψηλής ανάπτυξης όπως η Κίνα, η Ινδονησία, η Μαλαισία και η Ταιβάν), η Standard Chartered ανακηρύχθηκε και Τράπεζα της χρονιάς για την Ασία.
Δυτική Ευρώπη: Intesa Sanpaolo
Ο νικητής του βραβείου για την Ιταλία και τη Δυτική Ευρώπη ξεχώρισε όχι μόνο για τις ισχυρές του επιδόσεις, αλλά και για ένα εύρος πρωτοβουλιών- από το να βοηθά τους πελάτες στην αναδιάρθρωση μετά την καταιγίδα, έως τις proactive κινήσεις της για να ισχυρό χρηματοδοτικό προφίλ και κεφαλαιοποίηση που είναι ήδη συμβατή με τους όρους της βασιλείας ΙΙΙ. Οι κριτές του The Banker εντυπωσιάστηκαν από τις κατά παραγγελία πρωτοβουλίες της Intesa που κυκλοφόρησαν από την τράπεζα προκειμένου αυτή να ενισχύσει τη ρευστότητα και τις κεφαλαιακές ανάγκες που είχαν οι μικροί και μεσαίοι πελάτες της. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στις χρηματοοικονομικές πράξεις στις οποίες επιδόθηκε προκειμένου να ενισχυθεί το κεφάλαιο των μικρών επιχειρήσεων ώστε να βελτιωθούν οι πιστωτικές αξιολογήσεις τους και να υπάρξει πρόσβαση σε πιστώσεις.
Κεντρική και ανατολική Ευρώπη: Erste Group
Τα δύο προηγούμενα χρόνια δεν ήταν καλή περίοδος για τις ξένες τράπεζες που λειτουργούν στις χώρες της πρώην ανατολικής Ευρώπης. Κεφάλαια σε ευρώ χρησιμοποιήθηκαν από ομίλους που συνήθιζαν να δανείζουν πελάτες λιανικής χωρίς αντιστάθμιση κινδύνου. Στις περιοχές αυτές, όπως η Ουγγαρία, η Ρουμανία, η Ουκρανία, υπήρξε sell off στις ισοτιμίες. Την ίδια στιγμή, οι ελληνικές τράπεζες- δραστήριες στην περιοχή των Βαλκανίων είδαν τις κάνουλες της χρηματοδότησης να μένουν κλειστές λόγω της πιστωτικής κρίσης στην χώρα προέλευσής τους.
Τα δεδομένα αυτά φαίνονται στα φετινά βραβεία όπου οι τοπικές τράπεζες σε αρκετές χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης ξεπέρασαν σε επιδόσεις μεγαλύτερες τράπεζες που ανήκουν σε ξένους ομίλους. Ο Andreas Triechl, CEO της Erste bank, η μετοχή της οποίας δέχτηκε πλήγμα το 2009 λόγω της έκθεσής της στην περιοχή, πολέμησε σθεναρά κατά της ισοπεδωτικά γενικευμένης κριτικής που έκανε λόγο για υπερβολική μόχλευση στην περιοχή.
«Αρκετή από την ενέργειά μας κατευθύνθηκε στο να αντιμετωπίσουμε τις απλουστεύσεις που έβαζαν όλες μαζί τις χώρες της Κεντροανατολικής Ευρώπης στο ίδιο τσουβάλι χωρίς να αναγνωρίζουν για παράδειγμα πόσο διαφορετική είναι η Τσεχία από τη Ρουμανία. Εξακολουθούμε να εστιάζουμε στο να αποδείξουμε ότι οι χώρες αυτές έχουν τεράστιες δυνατότητες και ότι η κρίση δεν το έχει αλλάξει αυτό», λέει ο κ. Triechl.
Καθώς το 2010 προχωρούσε, το μήνυμα αυτό φαίνεται ότι έφτανε στους αποδέκτες του και οι επενδυτές άρχισαν να προτιμούν την Erste έναντι άλλων ενεργών στην περιοχή τραπεζών. Η τράπεζα έχει μια έμφυτη συντηρητική στρατηγική που βασίζεται στην κληρονομιά της του «sparkasse» ή αποταμιεύσεων. Οι περισσότερες από τις δραστηριότητές της είναι στη λιανική τραπεζική χωρίς να αναλαμβάνει τοποθετήσεις σε υψηλής μόχλευσης εταιρίες ή σε κερδοσκοπικά real estate projects που έβλαψαν άλλες τράπεζες. Ακόμη, το μεγαλύτερο μέρος των βασικών της δραστηριοτήτων είναι σε χώρες της Ε.Ε., όπου υπάρχει παρουσία ρυθμιστικών κανόνων χωρίς να θυσιάζονται οι ρυθμοί ανάπτυξης.
Για τους πρώτους τρεις μήνες του 2010 τα κέρδη της Erste αυξήθηκαν κατά 2,3%, ενώ τα έσοδα που δεν προέρχονται από τόκους (ζωτικής σημασίας στο τρέχον περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων) αυξήθηκαν κατά 9,7%.
Αμερική: Santander
Διαθέτοντας έναν νέο συνδυασμό σταθερότητας και υψηλής ανάπτυξης, η Λατινική Αμερική είναι τώρα ένας εκ των κορυφαίων επενδυτικών προορισμών του κόσμου. Ξένες τράπεζες που έκαναν σημαντικές επενδύσεις στην περιοχή τις τελευταίες δύο δεκαετίες, αποκομίζουν τώρα τα οφέλη. Από τότε που εισήλθε στην ευρύτερη περιοχή η Santander προσπαθούσε διαρκώς να ενισχύει τη θέση της σε όλες τις αγορές: Από το να κατέχει ηγετική θέση στη Βραζιλία- όπου εισήλθε πέρσι με μια εκθαμβωτική δημόσια εγγραφή ύψους 7 δισ. δολ. που ακολούθησε την απόκτηση της αντιπάλου Banco Real- έως τις δραστηριότητές της στη μικρότερη αγορά της Ουρουγουάης. Εκεί εξαγόρασε έναν ανταγωνιστή το 2008 και μπόρεσε έτσι με τη μόχλευση να επιτύχει μεγάλη αύξηση κερδών και να χαμηλώσει το λόγο κόστους προς έσοδα. Τώρα η Santander έχει 6.050 υποκαταστήματα με 92.137 υπαλλήλους οι οποίοι εξυπηρετούν 41 εκατομμύρια πελάτες και διαχειρίζονται 198 δισ. ευρώ σε κεφάλαια πελατών.
Μέση Ανατολή: National bank of Kuwait
Η τράπεζα που συγκέντρωσε την μεγαλύτερη βαθμολογία στο Κουβέιτ και την περιοχή της Μέσης Ανατολής εξακολούθησε να δίνει σημασία στην στρατηγική της περιφερειακής της ανάπτυξης, ενώ κατάφερνε υπολογίσιμη επιτυχία τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Μέσω ενός μίγματος οργανικής ανάπτυξης και εξαγορών με έμφαση στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, η NBK έχει παρουσία στο Κουβέιτ, την Αίγυπτο, την Τουρκία, τον Λίβανο, την Ιορδανία, το Μπαχρέιν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ιράκ, όπως και σε άλλα σημεία- κλειδιά των παγκόσμιων χρηματοοικονομικών κέντρων. Ενώ φέτος ετοιμάζεται να ξεκινήσει τις δραστηριότητες στη Συρία, η NBKσυνεχίζει να εστιάζει στο να καθιερωθεί ως περιφερειακός ηγέτης, βλέποντας περισσότερο από το 22% των εσόδων του ομίλου να προέρχεται από τις διεθνείς της δραστηριότητες. Το νούμερο αυτό αναμένεται να μεγαλώσει στα ερχόμενα χρόνια.
Αφρική :Standard Bank
Η συγκεκριμένη τράπεζα εξακολουθεί να εντυπωσιάζει τους κριτές του The Banker και παίρνει το βραβείο της καλύτερης τράπεζας της Αφρικής για Τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Ο νοτιοαφρικανικός τραπεζικός όμιλος κατάφερε να περάσει από ταραγμένα νερά και παρόλα αυτά τους τελευταίους 18 μήνες να καταφέρει να εμφανίσει ισχυρά αποτελέσματα. Απασχολεί περισσότερους από 50.000 ανθρώπους και έχει συνολικά κεφάλαια που ξεπερνούν τα 173 δισ. δολ., ενώ συνεχίζει να λανσάρει καινοτόμα προϊόντα προκειμένου να μείνει κοντά στις τελευταίες εξελίξεις. Πρόκειται πραγματικά για μια αφρικάνική τράπεζα, της οποίας οι δραστηριότητες εκτείνονται σε 16 χώρες.
Cash management: Deutsche Bank
Η Deutsche Bank κέρδισε το βραβείο «στο νήμα». Ο ανταγωνισμός ήταν σκληρός, καθώς η περσινή νικήτρια Citibank εντυπωσίασε για μία ακόμη φορά με τις επενδύσεις της σε τεχνολογία και καινοτομία. Ωστόσο, ο εστιασμός του γερμανικού ιδρύματος στις ισοτιμίες, τις δυνατότητες και τις αγορές το έφερε στην πρώτη θέση για φέτος. Κατά τους περασμένους 12 μήνες, η Deutsche bank επέκτεινε και ανέπτυξε την πλατφόρμα της διαϊισοτιμιακών πληρωμών. Οι βελτιώσεις αυτές περιλαμβάνουν την εισαγωγή του συστήματος Smart Convert το οποίο χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να προσδιορίσει μεγάλες εμπορικές πληρωμές και εισπράξεις σε συνάλλαγμα και να τις μετατρέπει σε τοπικό νόμισμα.
«Στην Deutsche Bank επενδύσαμε στις καινοτόμες λύσεις προκειμένου να εξασφαλίσουμε χειροπιαστά αποτελέσματα στους πελάτες μας όπως η παραγωγή εσόδων, η μείωση του κόστους και η άμβλυνση των κινδύνων», λέει ο Paul Camp, επικεφαλής της τράπεζας στο τμήμα Cash Management για ολόκληρο τον κόσμο. «Στόχος μας ήταν η καινοτομία που οδηγεί την επιτυχία των πελατών μας σε όλες τις περιοχές», πρόσθεσε.
Χρηματιστηριακές υπηρεσίες: Citi
Για μία ακόμη φορά η Citi πήρε επάξια το συγκεκριμένο βραβείο. Η προσήλωσή της στην καινοτομία την κατέταξε στην πρώτη θέση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Υπήρξε μεγάλη χρονιά για την Citi, καθώς επελέγη από την BP ως διαχειριστής και πληρεξούσιος καταβολών στο Deepwater Horizon Oil Spill Grantor Trust- το πρόγραμμα για την αποζημίωση των πληγέντων από τη διαρροή στον κόλπο του Μεξικού. Φέτος η συγκέντρωση της Citi στον πελάτη ήταν αυτό που της χάρισε το βραβείο. Ενώ συνήθως η καινοτομία εντός των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών προσδιορίζεται από την ανάπτυξη ή την βελτίωση προϊόντων και από την παραγωγή λειτουργικών αποδόσεων, η Citi μετακίνησε την προσοχή στον πελάτη.
Συγκεκριμένα, η τράπεζα ανέπτυξε μια υπηρεσία τεχνικής συμβουλευτικής ως μέρος του Client Executice μοντέλου της. Αυτή η υπηρεσία προβλέπει την συστηματική κρίση των προτσές που αφορούν τον πελάτη με σκοπό την αποτύπωση και άρα την καλύτερη κατανόηση.
Η ομάδα τεχνικής συμβουλευτικής στη συνέχεια αναπτύσσει πρόγραμμα που σκοπεύει να ανταποκριθεί στις επιχειρηματικές ανάγκες του πελάτη συμπεριλαμβανομένου του προσδιορισμού της βέλτιστης πρακτικής, αλλά και της ύπαρξης εσωτερικού training, συστηματικής αναβάθμισης και βελτίωσης των διαδικασιών.
Financial Inclusion: State Bank of India
Το Financial Inclusion έχει πολλές φορές θεωρηθεί συνώνυμο της μικροχρηματοοικονομικής- η οποία παρουσιάστηκε από τον Muhhamad Yunus, τον βραβευμένο με Νόμπελ το 2006 για την τράπεζα μικροδανείων, Grammen Bank, στην Ινδία. Με τα χρόνια η μικροχρηματοοικονομική έχει γίνει στόχος κριτικής. Οι επικριτές εστιάζουν στα υψηλά επιτόκια που χρεώνονται από τους δανειστές, το ποσοστό των οποίων σε μερικές περιπτώσεις φτάνει τα τρία ψηφία. Οι μικροδανειστές ισχυρίζονται ότι αυτό συμβαίνει λόγω των μεγάλων κινδύνων που αναλαμβάνουν καθώς και του σημαντικού κόστους διενέργειας πιστωτικής ανάλυσης εκεί που δεν υπάρχει πιστωτική ιστορία ή σχετική εγγύηση.
Η State Bank of India ανέπτυξε απλά και αποτελεσματικά προϊόντα ικανά να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του μεγάλου μέρους του ινδικού πληθυσμού στον οποίο δεν έχουν φτάσει οι τραπεζικές υπηρεσίες. Εκτιμάται ότι 400 εκατ. άνθρωποι ή το 34% των κατοίκων της χώρας, δεν έχουν πρόσβαση στην τραπεζική.
Η SBI εκμεταλλεύτηκε την άδεια που έδωσε η Reserve Bank of India to 2006 για να παρασχεθούν υπηρεσίες μέσω επιχειρηματικών αντιπροσώπων σε περιοχές που για τους δανειστές θα ήταν κοστοβόρο να έχουν φυσική παρουσία. Οι προσφερόμενες υπηρεσίες περιλαμβάνουν καταθέσεις, συναλλαγές, πιστώσεις και υπηρεσίες εμβασμάτων, ενώ το επιτόκιο που καλούνται οι πελάτες να πληρώσουν είναι ίδιο με εκείνο των πελατών στα υποκαταστήματα.