Loading...

Κυριακή, 10 Μαΐου 2009

Τί είναι ο δείκτης Baltic Dry Index BDI ? Γιατί οι αγορές θεωρούν ουσιαστική την ημερήσια παρακολούθηση του δείκτη αυτού και τι αυτός σημαίνει για...







Τί είναι ο δείκτης Baltic Dry Index BDI ? Ο δείκτης Baltic Dry Index (δείκτης ξηρού φορτίου) είναι ένας δείκτης ο οποίος λαμβάνει καθημερινώς τιμές από το Χρηματιστήριο Baltic Exchange με έδρα το Λονδίνο. Ο δείκτης αυτός παρέχει αποτίμηση των ναύλων των θαλάσσιων μεταφορών, των κυριότερων πρώτων υλών. Για τον υπολογισμό του συνεκτιμώνται 26 θαλάσιοι οδοί (δρομολόγια) πλοίων, μετρούμενα με χρονοδιαγράμματα και αποστάσεις. Ο δείκτης καλύπτει πλοία, Handymax, Panamax, και Capesize χύδην ξηρού φορτίου, τα οποία μεταφέρουν εμπορεύματα όπως άνθρακα, σιδηρομεταλλεύματα , σιτηρά κλπ
Γιατί οι αγορές θεωρούν ουσιαστική την ημερήσια παρακολούθηση του δείκτη αυτού και τι αυτός σημαίνει για την παγκόσμια οικονομία , τα χρηματιστήρια και την κάθε είδους επένδυση? Ο δείκτης μετρά άμεσα την σχέση ζήτησης και προσφοράς. Ζήτηση για ναυτιλιακή χωρητικότητα (δυνατότητα μεταφοράς πρώτων υλών) . Προσφοράς πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Η ζήτηση για πλοία μεταβάλλεται αναλόγως του φορτίου που αγοράζεται-πωλείται ή μετακινείται στις αγορές (προσφορά / ζήτηση).Η προσφορά πλοίων γενικώς είναι ανελαστική. Απαιτούνται δύο χρόνια για την ναυπήγηση ενός νέου πλοίου και τα πλοία αποτελούν μία πολύ υψηλή (ακριβή) επένδυση, για να τεθούν εκτός κυκλοφορίας όπως συμβαίνει με αεροπλάνα τα οποία αποσύρονται προσωρινά σε περιοχές όπως η έρημος της Αριζόνα. Οριακές αυξήσεις στην ζήτηση μπορούν να ωθήσουν τον δείκτη BDI BALTIC DRY INDEX ψηλά σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Οριακές μειώσεις στην ζήτηση μπορούν να προκαλέσουν τάχιστη καθίζηση του δείκτη. Π.χ. εάν διαθέτετε 100 πλοία τα οποία συμμετέχουν στην διαδικασία ανάληψης μεταφοράς 99 φορτίων οι τιμές υποχωρούν γιατί κάποιος φοβάται ότι το πλοίο του θα είναι αυτό το οποίο θα παραμείνει ακινητοποιημένο χωρίς φορτίο να μεταφέρει.Αντίθετα εάν διαθέτετε 99 πλοία για να μεταφέρετε 100 φορτία οι τιμές αυξάνονται γιατί αυτοί που ενδιαφέρονται να μετακινήσουν τα εμπορεύματά τους φοβούνται ότι θα είναι το δικό τους αυτό το οποίο θα μείνει χωρίς την δυνατότητα μεταφοράς και έτσι ωθούνται να προσφέρουν υψηλότερα ναύλα προκειμένου να προηγηθούν και να μείνουν τελευταίοι αντιμετωπίζοντας την αδυναμία μεταφοράς τους. Ο δείκτης BDI BALTIC DRY INDEX έμμεσα μετρά την παγκόσμια προσφορά και ζήτηση για εμπορεύματα τα οποία εξάγονται-μετακινούνται με πλοία χύδην φορτίου, στις διεθνείς αγορές, όπως υλικών οικοδομών-κατασκευών, άνθρακα, αργό πετρέλαιο, σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά κλπ
Τί δείχνει ο δείκτης αυτός για την παγκόσμια οικονομία και τις επενδύσεις γενικότερα? Κατά την εκτίμησή μου , ο δείκτης BDI BALTIC DRY INDEX δείχνει πως η παγκόσμια κρίση έχει λήξει ήδη από τις 5 Δεκεμβρίου 2008 12/5/2008 (όπως παρουσιάζεται στα παρακάτω γραφήματα) οπότε και παρουσίασε την χαμηλότερη τιμή του , στα επίπεδα των 660 μονάδων. Από το σημείο εκείνο έως σήμερα ο δείκτης έχει σχεδόν τετραπλασιάσει την τιμή του φθάνοντας στα επίπεδα των 2.214 μονάδων.Για να υπάρχει μέτρο σύγκρισης σημειώνω ότι τα χρηματιστήρια έχουν εμφανίσει το χαμηλότερο σημείο τους στις 9 Μαρτίου 2009 (Dow Jones 6,547 μονάδες) με 3 μήνες καθυστέρηση σε σύγκριση με τον BDI BALTIC DRY INDEX. Σήμερα δύο μήνες μετά ο Dow Jones βρίσκεται στις 8.575 μονάδες εμφανίζοντας άνοδο +31% από τα χαμηλά του Μαρτίου). ΠΡΟΣΟΧΗ !!!! όλα αυτά δεν σημαίνουν πως από εδώ και πέρα και οι δύο δείκτες ή όλες οι αγορές θα διάγουν αλλεπάλληλες στιγμές ευφορίας. Θα υπάρξουν και διορθώσεις με μή προσδιορίσιμη διάρκεια και ποσοστό. Το σχεδόν σίγουρο είναι πως δεν θα δούμε χαμηλότερα επίπεδα τιμών σε σχέση με αυτά τα οποία ήδη έχουμε δεί.
Λευτέρης Ρ.

The Baltic Dry Index (BDI) is a number issued daily by the London-based Baltic Exchange. The index provides "an assessment of the price of moving the major raw materials by sea. Taking in 26 shipping routes measured on a timecharter and voyage basis, the index covers Handymax, Panamax, and Capesize dry bulk carriers carrying a range of commodities including coal, iron ore and grain."
Lefteris R.